
Observatotio Negrín-Galdós
Breu biografia de l’autor
Rafael Arozarena Doblado (Santa Cruz de Tenerife, 1923 – 2009) fou un escriptor canari, poeta i novel·lista, considerat una de les veus més interessants de la literatura insular a la segona meitat del segle XX. Formà part del grup literari fetasiano als anys cinquanta, corrent que aportà una visió introspectiva i existencial a la cultura canària. Tot i que Arozarena va començar com a poeta, assolí fama estatal amb la novel·la Mararía (1973), la seva obra més coneguda i referent del patrimoni literari de les Illes Canàries. El 1988 rebé el Premi Canàries de Literatura i el 2000 fou elegit membre de l’Acadèmia Canària de la Llengua.
Orígens de l’obra i argument
Arozarena es va inspirar en la llegenda d’una dona de Femés (Lanzarote) d’extraordinària bellesa, que ell conegué mentre hi treballava a la companyia telefònica. La novel·la recrea aquest entorn rural durant la dictadura franquista i mescla realitat i mite per retratar la pobresa de l’illa, el caciquisme i l’emigració cap a Amèrica.
La història s’inicia amb l’arribada d’un foraster a Femés que, encuriosit, reconstrueix la vida de l’enigmàtica Mararía —una anciana temuda pels veïns— mitjançant els testimonis dels habitants. Descobrim que aquella dona fou, de jove, d’una bellesa captivadora que provocava passions i violència. Els seus intents d’escapar del poble amb pretendents forasters acaben en desgràcia: morts inesperades, enganys, la pèrdua d’un fill… Els rumors i la superstició fan que finalment se la titlli de bruixa i quedi marginada.
Temes principals de Mararía
- Bellesa, passió i fatalitat: La bellesa de Mararía és font de conflicte; els homes rivalitzen i la comunitat atribueix a la noia tots els infortunis.
- La dona en una societat patriarcal: Critica la marginació de la dona que trenca les normes —Mararía es converteix en boc expiatori i símbol tràgic de la feminitat silenciada.
- Aïllament i insularitat: L’illa és una “presó” que provoca l’anhel de llibertat, però també el recel cap a l’exterior.
- Superstició i religiositat popular: Convivència de creences màgiques i moral catòlica, que converteixen la protagonista en bruixa i pecadora.
- Context històric: Retrat fidel de la postguerra franquista a Lanzarote: pobresa, analfabetisme, emigració i caciquisme.
Estil i estructura narrativa

Mararía destaca per la seva estructura polifònica: el viatger-foraster recull les veus de diversos personatges, mentre la protagonista gairebé no parla directament. El llenguatge alterna el registre poètic del narrador amb el parlar popular canari dels diàlegs, dotant l’obra d’autenticitat i color local. També hi ha un ús simbòlic del paisatge volcànic (malpaís, vent, soledat) que reflecteix l’estat d’ànim dels personatges.
Importància i llegat
Des de 1973, Mararía és considerada un clàssic de la literatura canària i lectura habitual als instituts de l’arxipèlag. Ha estat traduïda, estudiada en universitats i adaptada al cinema (1998, dir. Antonio J. Betancor) i a la música (cançó de Pedro Guerra). La figura de Mararía ha esdevingut un mite literari que continua fascinant per la seva denúncia social i la seva profunditat simbòlica.
En definitiva, Mararía no només ofereix un retrat vibrant de la vida rural canària de mitjan segle XX, sinó que planteja qüestions universals sobre la llibertat, la injustícia i el destí de qui gosa desafiar les normes.