Mararía, de Rafael Arozarena: Un clàssic de la literatura canària

Observatotio Negrín-Galdós

Breu biografia de l’autor

Rafael Arozarena Doblado (Santa Cruz de Tenerife, 1923 – 2009) fou un escriptor canari, poeta i novel·lista, considerat una de les veus més interessants de la literatura insular a la segona meitat del segle XX. Formà part del grup literari fetasiano als anys cinquanta, corrent que aportà una visió introspectiva i existencial a la cultura canària. Tot i que Arozarena va començar com a poeta, assolí fama estatal amb la novel·la Mararía (1973), la seva obra més coneguda i referent del patrimoni literari de les Illes Canàries. El 1988 rebé el Premi Canàries de Literatura i el 2000 fou elegit membre de l’Acadèmia Canària de la Llengua.

Orígens de l’obra i argument

Arozarena es va inspirar en la llegenda d’una dona de Femés (Lanzarote) d’extraordinària bellesa, que ell conegué mentre hi treballava a la companyia telefònica. La novel·la recrea aquest entorn rural durant la dictadura franquista i mescla realitat i mite per retratar la pobresa de l’illa, el caciquisme i l’emigració cap a Amèrica.

La història s’inicia amb l’arribada d’un foraster a Femés que, encuriosit, reconstrueix la vida de l’enigmàtica Mararía —una anciana temuda pels veïns— mitjançant els testimonis dels habitants. Descobrim que aquella dona fou, de jove, d’una bellesa captivadora que provocava passions i violència. Els seus intents d’escapar del poble amb pretendents forasters acaben en desgràcia: morts inesperades, enganys, la pèrdua d’un fill… Els rumors i la superstició fan que finalment se la titlli de bruixa i quedi marginada.

Temes principals de Mararía

  • Bellesa, passió i fatalitat: La bellesa de Mararía és font de conflicte; els homes rivalitzen i la comunitat atribueix a la noia tots els infortunis.
  • La dona en una societat patriarcal: Critica la marginació de la dona que trenca les normes —Mararía es converteix en boc expiatori i símbol tràgic de la feminitat silenciada.
  • Aïllament i insularitat: L’illa és una “presó” que provoca l’anhel de llibertat, però també el recel cap a l’exterior.
  • Superstició i religiositat popular: Convivència de creences màgiques i moral catòlica, que converteixen la protagonista en bruixa i pecadora.
  • Context històric: Retrat fidel de la postguerra franquista a Lanzarote: pobresa, analfabetisme, emigració i caciquisme.

Estil i estructura narrativa

Mararía destaca per la seva estructura polifònica: el viatger-foraster recull les veus de diversos personatges, mentre la protagonista gairebé no parla directament. El llenguatge alterna el registre poètic del narrador amb el parlar popular canari dels diàlegs, dotant l’obra d’autenticitat i color local. També hi ha un ús simbòlic del paisatge volcànic (malpaís, vent, soledat) que reflecteix l’estat d’ànim dels personatges.

Importància i llegat

Des de 1973, Mararía és considerada un clàssic de la literatura canària i lectura habitual als instituts de l’arxipèlag. Ha estat traduïda, estudiada en universitats i adaptada al cinema (1998, dir. Antonio J. Betancor) i a la música (cançó de Pedro Guerra). La figura de Mararía ha esdevingut un mite literari que continua fascinant per la seva denúncia social i la seva profunditat simbòlica.

En definitiva, Mararía no només ofereix un retrat vibrant de la vida rural canària de mitjan segle XX, sinó que planteja qüestions universals sobre la llibertat, la injustícia i el destí de qui gosa desafiar les normes.

  • Related Posts

    José Fraguas regresa a Gran Canaria con el estreno mundial de ELEMENTOS

    Un concierto matinal que fusiona técnica, emoción y memoria insular El próximo domingo 27 de julio a las 12:00, el violinista de proyección internacional José Fraguas, galardonado con más de 15 premios internacionales (INAEM, Juventudes Musicales, Premio extraordinario del Conservatorio…

    Un pasaje literario canario con fondo cultural e histórico: Mararía de Rafael Arozarena

    Observatorio Negrín-Galdós Descripción de la obra y fragmento elegido Mararía es una novela escrita por el autor canario Rafael Arozarena, publicada originalmente en 1973. Ambientada en el pequeño pueblo de Femés, en la isla de Lanzarote, la obra se ha…

    Deja una respuesta

    Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

    ARTÍCULOS

    La Biblioteca Obrera de Buenos Aires en los inicios del XX

    La Biblioteca Obrera de Buenos Aires en los inicios del XX

    Un estreno en el Fontalba«Amparo» de Joaquín Dicenta con presencia de Juan Negrín 1935

    Un estreno en el Fontalba«Amparo» de Joaquín Dicenta con presencia de Juan Negrín 1935

    Isidora cumple 20 años y lanza una convocatoria especial de colaboraciones Isidora 41 en papel

    Isidora cumple 20 años y lanza una convocatoria especial de colaboraciones Isidora 41 en papel

    Galdós dibujante. Tertulia entre canarios

    Galdós dibujante. Tertulia entre canarios

    El paradójico patriotismo de los afrancesados

    El paradójico patriotismo de los afrancesados

    Canarias, orgullo y raíces en un día para celebrar

    Canarias, orgullo y raíces en un día para celebrar

    Los desajustes de la globalización y la persistencia de los problemas no resueltos del imperialismo

    Los desajustes de la globalización y la persistencia de los problemas no resueltos del imperialismo

    Historia del divorcio en España

    Historia del divorcio en España

    Noches de Museos con Galdós

    Noches de Museos con Galdós

    San Isidro en Madrid: Tradición castiza, literatura galdosiana

    San Isidro en Madrid: Tradición castiza, literatura galdosiana

    Conmemoración: Benito Pérez Galdós, 182 años del cronista eterno

    Conmemoración: Benito Pérez Galdós, 182 años del cronista eterno

    El valor de la prensa en las victorias obreras

    El valor de la prensa en las victorias obreras