Els joves socialistes i l’amnistia del Front Popular, per Eduardo Montagut

En relació amb l’amnistia que el Govern del Front Popular va disposar al febrer de 1936, els joves socialistes van donar la seva opinió a Renovació, l’òrgan de la Federació de les Joventuts Socialistes. Aquest apunt estudia la mateixa.

El diari explicava que s’havia posat en pràctica el decret corresponent i que no s’havia fet esperar perquè no podia haver estat d’una altra manera, ja que hauria estat «inhabil i contrarevolucionari». Per això les joventuts se n’alegraven, però hi havia un «però». El fet d’haver aprovat la disposició corresponent havia fet llançar al vol totes les campanes de «l’esquerrisme republicà, del Govern i fins i tot de les dretes reaccionàries i monarquitzants». Semblava que tot estava arreglat, i que ara regnaria la pau i la concòrdia. Així semblava deduir-se del discurs d’Azaña pocs dies després d’haver estat nomenat president del Govern quan va afirmar que calia establir una «zona de cordialitat i convivència entre els espanyols, aprofitant l’amnistia com a factor que ho determini». L’amnistia vindria a ser una mena d’esponja.

Traure de la presó a trenta mil presos no era un acte de magnanimitat opinaven els joves socialistes, però tampoc una garantia de convivència. Era simplement justícia. Per haver estat aquests homes a la presó i per haver mort altres s’havia fet possible la victòria del Front Popular. Però no convenia sobrevalorar el contingut de l’amnistia, sinó deixar-la en el seu just mig. S’amnistiava perquè era indispensable i just. Era indispensable perquè el Govern tingués una plataforma política sobre la qual actuar, perquè així ho havien dit els vots del dia 16 de febrer.

Però la tasca no concluïa amb obrir les reixes de les presons. Ara es tractava d’exigir responsabilitats als autors, còmplices i encobridors de la «criminal i repugnant repressió d’octubre». Els joves exigien justícia sobre la repressió exercida a l’octubre, començant pel Govern del 3 d’octubre. Per això cridaven a la mobilització sota el lema de les «responsabilitats».

  • Related Posts

    Divorcio y Revolución francesa

    Eduardo Montagut La Revolución Francesa abrió la puerta a la existencia del divorcio a través de una Ley publicada el 20 de septiembre de 1792. Para que se produjera esta reforma legal fue necesario no sólo que se proclamasen los…

    La posición de la mujer en la ley Naquet del divorcio en Francia

    Eduardo Montagut El divorcio por mutuo acuerdo e incompatibilidad acuerdo llegó con la Francia revolucionaria en 1792, pero la Restauración lo derogó, y no fue hasta 1884 con la Ley Naquet cuando se reintrodujo este derecho, aunque no permitía el…

    Deja una respuesta

    Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

    ARTÍCULOS

    Noches de Museos con Galdós

    Noches de Museos con Galdós

    San Isidro en Madrid: Tradición castiza, literatura galdosiana

    San Isidro en Madrid: Tradición castiza, literatura galdosiana

    Conmemoración: Benito Pérez Galdós, 182 años del cronista eterno

    Conmemoración: Benito Pérez Galdós, 182 años del cronista eterno

    El valor de la prensa en las victorias obreras

    El valor de la prensa en las victorias obreras

    Galdós entrando en el partido republicano

    Galdós entrando en el partido republicano

    La prensa socialista española y alemana a finales del siglo XIX

    La prensa socialista española y alemana a finales del siglo XIX

    «Amanecerá Dios y medraremos”: Galdós sobre el Primero de Mayo

    «Amanecerá Dios y medraremos”: Galdós sobre el Primero de Mayo

    Mario Vargas Llosa: la llama perpetua de la ficción latinoamericana

    Mario Vargas Llosa: la llama perpetua de la ficción latinoamericana

    La vigencia contemporánea de La deshumanización del arte (1925) de Ortega y Gasset

    La vigencia contemporánea de La deshumanización del arte (1925) de Ortega y Gasset

    Entrevista a Rosa Amor del Olmo: De ‘Samir’ en versión alpha a ‘Samir el Origen’ la versión betha

    Entrevista a Rosa Amor del Olmo: De ‘Samir’ en versión alpha a ‘Samir el Origen’ la versión betha

    Cuando el Régimen de Primo de Rivera embargó los bienes de Vicente Blasco Ibáñez

    Cuando el Régimen de Primo de Rivera embargó los bienes de Vicente Blasco Ibáñez

    Entre Jesús y las mujeres, un logro de la escritora y periodista Rosa Amor

    Entre Jesús y las mujeres, un logro de la escritora y periodista Rosa Amor