El concepte burgès de la Història: un text de Marx, per Eduardo Montagut

Tornem a recuperar un text de Marx i sempre gràcies a la revista Leviatán. Aquesta vegada ens acostem al concepte d’història de la burgesia, que va aparèixer en Misèria de la Filosofia, i en el número de maig de 1936 de la revista socialista espanyola:

«Els economistes procedeixen d’una manera molt singular. Per a ells no hi ha més que dues classes d’institucions: les artificials i les naturals. Les institucions del feudalisme són artificials; les de la burgesia són les úniques naturals. Es semblen en això als teòlegs, que també estableixen dues classes de religions. Tota religió que no és la seva, és una invenció dels homes; només la pròpia és una emanació de Déu. En dir que les relacions actuals—les relacions de la producció burgesa—són naturals, els economistes donen a entendre que en aquestes relacions es crea la riquesa i es desenvolupen les forces productives conforme a les lleis de la natura. Per tant, aquestes relacions són elles mateixes lleis naturals independents de la influència del temps; lleis eternes que han de regir sempre la societat. Així, doncs, fins ara hi ha hagut història; però d’ara endavant la història no tindria raó de ser.

Hi ha història perquè han existit les institucions feudals i perquè en aquestes institucions es troben unes relacions de producció completament diferents a les de la societat burgesa, que els economistes volen fer passar per naturals i, per tant, eternes».

El text incideix, com veiem, a denunciar com la burgesia considerava com naturals les relacions de producció del capitalisme i en les quals es generaria la riquesa, enfront del mode de producció anterior, el feudal, que seria artificial. Sens dubte, estem davant d’un material suggeridor, i que, en realitat, segueix de plena actualitat.

  • Related Posts

    La Universitat Popular de la Casa del Poble de Valladolid

    Eduardo Montagut A la Casa del Poble de Valladolid hi havia una Universitat Popular, creada i dirigida per les Societats Obreres. L’objectiu de la seva fundació era que els treballadors adquirissin “una cultura escollida” que els proporcionés coneixements útils en…

    Fuego y patrimonio cultural: ¿cómo conservar lo irremplazable tras un incendio?

    Mónica Moreno Falcón, Universidad Pablo de Olavide; Andrea Gil Torrano, Universidad Pablo de Olavide y Rocío Ortiz Calderón, Universidad Pablo de Olavide España vivió en 2025 un año complicado para el patrimonio cultural. El 8 de agosto, un incendio accidental,…

    Deja una respuesta

    Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

    ARTÍCULOS

    Isidora cumple 20 años ¡hoy!

    Isidora cumple 20 años ¡hoy!

    Fuego y patrimonio cultural: ¿cómo conservar lo irremplazable tras un incendio?

    Fuego y patrimonio cultural: ¿cómo conservar lo irremplazable tras un incendio?

    Zugazagoitia i el judici al passat

    Zugazagoitia i el judici al passat

    La represión de los testigos de Jehová en el tardofranquismo

    La represión de los testigos de Jehová en el tardofranquismo

    Cuando se quemaban libros en la posguerra

    Cuando se quemaban libros en la posguerra

    Los objetivos de la revista “Vida Socialista”

    Los objetivos de la revista “Vida Socialista”

    El hambre para Clemenceau

    El hambre para Clemenceau

    ¿Qué son los pasquines?

    ¿Qué son los pasquines?

    Continúa cerrado el baño en Melenara por precaución tras un vertido en la costa

    Continúa cerrado el baño en Melenara por precaución tras un vertido en la costa

    Por una relación nueva entre América y España en la República

    Por una relación nueva entre América y España en la República

    Flotillas para Gaza detenidas en octubre de 2025: contextos, actores y reacciones internacionalesIntroducción

    Flotillas para Gaza detenidas en octubre de 2025: contextos, actores y reacciones internacionalesIntroducción