«Salmerón i la intolerància religiosa a Espanya» por Eduardo Montagut


Nicolás Salmerón va escriure el pròleg de l’obra de John William Draper, Història dels conflictes entre la religió i la ciència. Draper (1811-1882) va ser un químic molt destacat, adquirint molta fama per aconseguir fer la fotografia de l’organisme humà el 1840, i pels seus estudis sobre l’efecte químic de la llum. A més, va fundar i va ser el primer president de l’American Chemical Society. Però, segurament ha estat més conegut per l’obra que hem citat al principi, que va publicar l’any 1875, traduïda al francès, i també al castellà per Augusto Arcimís (Madrid, 1876), i que, com s’ha expressat, va ser prologada pel destacat polític republicà espanyol. Cal recordar, a més, que Arcimís va ser un destacat científic espanyol, el primer meteoròleg professional del nostre país.

L’obra de Draper va ser considerada un al·legat anticatòlic, i va generar controvèrsia. En aquest sentit, un grup d’erudits eclesiàstics, destacant els espanyols, van publicar diferents obres per refutar-lo: Tomàs de Cámara, bisbe de Salamanca, Juan Manuel Ortí y Lara, el jesuïta José Mendive, el cardenal Zeferino González, etc. Finalment, el propi Marcelino Menéndez Pelayo va atacar l’obra de Draper.

Nosaltres volem glosar una part del pròleg de Salmerón a través de la publicació d’un fragment per part de El Socialista en el número del 29 de desembre de 1928, i que va ser titulat, “La intolerància religiosa a Espanya”.

Salmerón considerava que l’avanç que portava Espanya a la Baixa Edat Mitjana es va transformar en un intens endarreriment amb la fundació de l’orde consagrada a l’obra Inquisició (és a dir, els dominics). Espanya es convertiria en la primera víctima de “la horrible invenció que oferia a la tirania religiosa”, amb la qual no trigarà a identificar-se, gairebé realitzada la unitat monàrquica, la “tirania política”. Amb els Reis Catòlics s’iniciaria un règim que assoliria la seva encarnació perfecta amb Felip II.

A Espanya s’hauria lligat les “glòries nacionals” amb la lluita religiosa, i la idea de la pàtria s’havia identificat amb l’Església Catòlica. Això hauria provocat que l’existència de la nació depengués de la seva unitat religiosa. Tant la Monarquia, com l’Església i fins i tot el poble es van posar a treballar per consolidar l’imperi de la unitat religiosa a l’interior, i per defensar-la i imposar-la a l’exterior. Això tindria com a conseqüència que Espanya es convertís en una mena de campiona obligada del catolicisme al món. Així doncs, davant del moviment alliberador i progressiu de la Reforma, que amenaçava tant al Papat com a l’Imperi, es va crear la “milícia espiritual del jesuitisme”. Des d’aleshores, en la pàtria dels dominics i els jesuïtes s’havia fet impossible la llibertat de consciència. Això hauria estat funest per al devenir històric d’Espanya, mantenint-se un evident fanatisme. Encara que es van produir revolucions que havien atacat a l’Església, gairebé no s’havien aconseguit tímidament i fins i tot vergonyoses declaracions de llibertat religiosa. Tot això era considerat per Salmerón com a causa de la decadència i fins i tot degradació d’Espanya en els temps moderns, unida a la distracció del geni i de l’activitat nacional en empreses d’engrandiment exterior i de conquestes. Mentre els altres pobles europeus es preocupaven del desenvolupament científic, Espanya s’havia quedat petrificada en les velles imposicions dogmàtiques. Això explicava l’esterilitat de la Ciència a Espanya i l’endarreriment industrial, al qual també va contribuir l’expulsió dels jueus i moriscos, però, a més, explicaria la falta de “intimitat religiosa” que hauria degradat la consciència del poble, i que explicaria, finalment, la general presumpció i “impotent sobèrbia” que imperaven al país.

En tot cas, en el fragment triat pels socialistes, Salmerón citava en el pròleg les excepcions d’aquest panorama fosc en la història moderna d’Espanya.

Related Posts

El concurs d’art social dels joves socialistes el 1914

Eduardo Montagut La Joventut Socialista Madrilenya va convocar un concurs d’“al·legories socialistes” per a targetes postals sota un conjunt de bases: 1a. S’atorgaria un premi de quinze pessetes a l’autor de l’al·legoria original i inèdita que millor simbolitzés alguna de…

Cuentos comentados: «El aljófar» de Emilia Pardo Bazán

Rosa Amor del Olmo Los devotos de la Virgen de la Mimbralera, en Villafán, no olvidarán nunca el día señalado en que la vieron por última vez adornada con sus joyas y su mejor manto y vestido, y con la…

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

ARTÍCULOS

Por una relación nueva entre América y España en la República

Por una relación nueva entre América y España en la República

Flotillas para Gaza detenidas en octubre de 2025: contextos, actores y reacciones internacionalesIntroducción

Flotillas para Gaza detenidas en octubre de 2025: contextos, actores y reacciones internacionalesIntroducción

El papel educativo del cine y la Sociedad de Naciones

El papel educativo del cine y la Sociedad de Naciones

La dimensión laboral en la Historia de la arquitectura por Gabriel Pradal

La dimensión laboral en la Historia de la arquitectura por Gabriel Pradal

Fernando de los Ríos y el homenaje a Joaquín Costa en la República

Fernando de los Ríos y el homenaje a Joaquín Costa en la República

“L’Associació Obrera de Concerts de Pau Casals”

“L’Associació Obrera de Concerts de Pau Casals”

El Gobierno recupera los fondos de la Logia Añaza para el Templo Masónico de Tenerife

El Gobierno recupera los fondos de la Logia Añaza para el Templo Masónico de Tenerife

España en 1890: noticias destacadas

España en 1890: noticias destacadas

Benito Pérez Galdós: pilar del periodismo hispanoamericano

Benito Pérez Galdós: pilar del periodismo hispanoamericano

La semilla que prendió: Pablo Iglesias visto por Eduardo Montagut

La semilla que prendió: Pablo Iglesias visto por Eduardo Montagut

La lengua gallega: patrimonio cultural en la encrucijada lingüística

La lengua gallega: patrimonio cultural en la encrucijada lingüística