Mararía, de Rafael Arozarena: Un clàssic de la literatura canària

Observatotio Negrín-Galdós

Breu biografia de l’autor

Rafael Arozarena Doblado (Santa Cruz de Tenerife, 1923 – 2009) fou un escriptor canari, poeta i novel·lista, considerat una de les veus més interessants de la literatura insular a la segona meitat del segle XX. Formà part del grup literari fetasiano als anys cinquanta, corrent que aportà una visió introspectiva i existencial a la cultura canària. Tot i que Arozarena va començar com a poeta, assolí fama estatal amb la novel·la Mararía (1973), la seva obra més coneguda i referent del patrimoni literari de les Illes Canàries. El 1988 rebé el Premi Canàries de Literatura i el 2000 fou elegit membre de l’Acadèmia Canària de la Llengua.

Orígens de l’obra i argument

Arozarena es va inspirar en la llegenda d’una dona de Femés (Lanzarote) d’extraordinària bellesa, que ell conegué mentre hi treballava a la companyia telefònica. La novel·la recrea aquest entorn rural durant la dictadura franquista i mescla realitat i mite per retratar la pobresa de l’illa, el caciquisme i l’emigració cap a Amèrica.

La història s’inicia amb l’arribada d’un foraster a Femés que, encuriosit, reconstrueix la vida de l’enigmàtica Mararía —una anciana temuda pels veïns— mitjançant els testimonis dels habitants. Descobrim que aquella dona fou, de jove, d’una bellesa captivadora que provocava passions i violència. Els seus intents d’escapar del poble amb pretendents forasters acaben en desgràcia: morts inesperades, enganys, la pèrdua d’un fill… Els rumors i la superstició fan que finalment se la titlli de bruixa i quedi marginada.

Temes principals de Mararía

  • Bellesa, passió i fatalitat: La bellesa de Mararía és font de conflicte; els homes rivalitzen i la comunitat atribueix a la noia tots els infortunis.
  • La dona en una societat patriarcal: Critica la marginació de la dona que trenca les normes —Mararía es converteix en boc expiatori i símbol tràgic de la feminitat silenciada.
  • Aïllament i insularitat: L’illa és una “presó” que provoca l’anhel de llibertat, però també el recel cap a l’exterior.
  • Superstició i religiositat popular: Convivència de creences màgiques i moral catòlica, que converteixen la protagonista en bruixa i pecadora.
  • Context històric: Retrat fidel de la postguerra franquista a Lanzarote: pobresa, analfabetisme, emigració i caciquisme.

Estil i estructura narrativa

Mararía destaca per la seva estructura polifònica: el viatger-foraster recull les veus de diversos personatges, mentre la protagonista gairebé no parla directament. El llenguatge alterna el registre poètic del narrador amb el parlar popular canari dels diàlegs, dotant l’obra d’autenticitat i color local. També hi ha un ús simbòlic del paisatge volcànic (malpaís, vent, soledat) que reflecteix l’estat d’ànim dels personatges.

Importància i llegat

Des de 1973, Mararía és considerada un clàssic de la literatura canària i lectura habitual als instituts de l’arxipèlag. Ha estat traduïda, estudiada en universitats i adaptada al cinema (1998, dir. Antonio J. Betancor) i a la música (cançó de Pedro Guerra). La figura de Mararía ha esdevingut un mite literari que continua fascinant per la seva denúncia social i la seva profunditat simbòlica.

En definitiva, Mararía no només ofereix un retrat vibrant de la vida rural canària de mitjan segle XX, sinó que planteja qüestions universals sobre la llibertat, la injustícia i el destí de qui gosa desafiar les normes.

  • Related Posts

    La Universitat Popular de la Casa del Poble de Valladolid

    Eduardo Montagut A la Casa del Poble de Valladolid hi havia una Universitat Popular, creada i dirigida per les Societats Obreres. L’objectiu de la seva fundació era que els treballadors adquirissin “una cultura escollida” que els proporcionés coneixements útils en…

    Zugazagoitia i el judici al passat

    Eduardo Montagut En ple treball de la Comissió de Responsabilitats a l’inici de la tardor de 1931, que s’encarregà, per subcomissions, de tractar el passat immediat d’Espanya sota la Monarquia d’Alfons XIII i, especialment, en relació amb la Dictadura de…

    Deja una respuesta

    Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

    ARTÍCULOS

    Isidora cumple 20 años ¡hoy!

    Isidora cumple 20 años ¡hoy!

    Fuego y patrimonio cultural: ¿cómo conservar lo irremplazable tras un incendio?

    Fuego y patrimonio cultural: ¿cómo conservar lo irremplazable tras un incendio?

    Zugazagoitia i el judici al passat

    Zugazagoitia i el judici al passat

    La represión de los testigos de Jehová en el tardofranquismo

    La represión de los testigos de Jehová en el tardofranquismo

    Cuando se quemaban libros en la posguerra

    Cuando se quemaban libros en la posguerra

    Los objetivos de la revista “Vida Socialista”

    Los objetivos de la revista “Vida Socialista”

    El hambre para Clemenceau

    El hambre para Clemenceau

    ¿Qué son los pasquines?

    ¿Qué son los pasquines?

    Continúa cerrado el baño en Melenara por precaución tras un vertido en la costa

    Continúa cerrado el baño en Melenara por precaución tras un vertido en la costa

    Por una relación nueva entre América y España en la República

    Por una relación nueva entre América y España en la República

    Flotillas para Gaza detenidas en octubre de 2025: contextos, actores y reacciones internacionalesIntroducción

    Flotillas para Gaza detenidas en octubre de 2025: contextos, actores y reacciones internacionalesIntroducción